یزدفردا: نهم اردیبهشت یا روز شوراها نقطه عطف بزرگی در اداره امور شهرها و روستاهاست.

به عنوان اولین شهردار منتخب شورای اسلامی شهر یزد که قبل و بعد از آن نیز در مجموعه های مختلف اداره شهر فعال بوده ام، گواهی می دهم حضور برگزیدگان مردم در بالاترین سطح مدیریت شهرداری و انتخاب و مراقبت از عملکرد شهردار و نظارت مستمر بر برنامه ها و فعالیت های شهرداری توسط آنها، اثر بسیار مثبتی در اصلاح امور داشته و بسیاری از هزینه های مستقیم و غیر مستقیم را کاسته و در برخی موارد شاهد بوده و هستیم از منافع فعلی و آتی شهر دفاع جانانه داشته اند. 

اما گذشت چندین دوره از فعالیت های شوراها انتظار از آنان را افزایش می دهد.

شوراهای اسلامی شهر و روستا در سیاست و برنامه مشترک باید چنان فعالیت داشتند تا باور اداره شورایی را در بخش مختلف اداره امور و توسعه و عمران شهر و روستا گسترش می دادند.

برای نمونه می توانستند با جلب اعتماد عمومی و بخش های حاکمیت محور تحقق شعار سال مبنی بر مردمی سازی اقتصاد قرار داده شوند. 

برای گام نهادن در این مسیر الزام است علیرغم محدودیت های قانونی نگاه خود را از شهرداری به شهر کسترش دهند و از طرفی با مشارکت و کارگشایی از مسایل شهر و روستا مدیران ارشد استان و شهرستان را مجاب به استفاده ار قدرت مردمی خویش نمایند. 

اکنون انتظار این است که شوراها از چارچوب یک ساختار الزام آور قانونی به عنوان مرجع و ملجاء مردم و واسطه ارتباط آنان با مدیران دولتی نقش خود را ایفا نمایند. 

تشکل های مختلف صنفی، حرفه ای، بازاریان و به خصوص تشکل هایی چون اتاق بازرگانی باید در گفتگوی مدون و برنامه ریزی شده با شوراها قرار داشته باشند. 

رسالت شوراهای علاوه بر نظارت بر فعالیت ها شهرداری و دهیاری گسترش روحیه انسجام و امید اجتماعی است، شوراها باید شهرها را به محملی برای گسترش نشاط اجتماعی تبدیل کنند. 

بعد از چندین دوره فعالیت لازم است عیوب واضح ساختار اداره شهر توسط شوراها شناسایی و از طریق مسیرهای قانونی و بویژه شورای عالی استانها برای بررسی و تصویب به مجلس شورا اسلامی ارسال شود.

مدیریت متناقص و متقابل اداره شهرها و ضرورت مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهر و ضررهای پی در پی ناشی از ناکارآمدی ضوابط اداره شهرها توسط شوراها باید پیگیری و اصلاح شود. 

در حالی که با برنامه های توسعه محور استان و بویژه شهر یزد به شهر مهاجر پذیر تبدیل شده لازم است شورا برنامه مدوین و اجرایی برای گسترش ایجاد حس تعلق در مهاجرین و افزایش میزان تعهد شهروندی را با قید فوریت در دستور کار خود و شهرداری قرار دهد. 

آینده یزد را باید با مشارکت ساکنین و شهروندان ساخت و اصلی ترین مسیر دستیابی به آینده روشن تقویت باور تفکر، برنامه ریزی، اجرا و نظارت در قالب مشارکت مردم و تقویت نهاد های شورایی و انتخابی است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا